Wednesday, 7 December 2011

Hjemmelavet flødeboller!


På julehyggedagen d. 3 december bagte jeg nogle sindsygt lækre flødeboller med lakridspulver! De var virkelig en succes, de smagte utroligt meget som Summerbirds flødeboller med hvid chokolade og lakrids (men selvfølgelig ikke helt det samme!)
Her er opskriften:

500 g. marcipan

150 g. pasteuriserede æggehvider

300 g. sukker

1 dl. vand

250 g. mørk chokolade

Lakridspulver (Johan Bülows Raw Liquorice Powder

Marcipanbunde:

Marcipanen skæres i 30 skiver og lægges på bagepapir og bages i ovnen ved 180 grader i 5-8 min.


Guf:

Sukker og vand koges op og koger i 2 min.

Æggehviderne piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt.

Guffet piskes stift med en håndmikser ved middel hastighed i ca. 15 min. Smag guffet til med en smule lakridspulver.

(Kom også lakridspulver på chokoladen, når flødebollerne er færdige.)

Guffet sprøjtes på marcipanbundene med en plastikpose og flødebollerne bages i 5 min. ved 180 grader, så de får en fast overflade.

Smelt chokoladen over vandbad. Sørg for den ikke er alt for varm, når flødebollerne pensles med chokoladen.

Drys lidt lakridspulver på flødebollerne inden chokoladen er størknet.

Holdbarhed: 3 dage ved 10-12 grader.

No comments:

Post a Comment